.إِنِّی مُهَاجِرٌ إِلَى رَبِّی.

~~~~ Le Voyage Sans Retour ~~~~

یا خَیرَ حَبیبٍ وَ مَحبوب

این "بی ربط‌های باربط" هست که ذیل این قالی پاراف می‌شوند، همان پایین پایین قبل تاریخ، این‌ها متعلق به خاطر ماست. خوش نداریم از این‌جا برداشته شوند برده شوند جای دیگری؛ چشبانده شوند تخت سینه‌ی دیواری، دفتری، خانه‌ای؛ آقای نفستان باشید. آب به ماهی نیاز دارد برای این‌که دریا شود و بماند. حواسم هست بهتان. حواستان بهم باشد.باریکلا.

یک وقتی، وقتی خیلی‌ها خودشان را به خواب زده بودند.
پاری‌ــــس.

۰۱ فوریه۱۶:۴۶


سه یا چهار سال پیش:

جعبه‌ی دوربین را برگرداندم؛ ریز نوشته بود : Made in china. کارد می‌زدی خونم در نمی‌آمد. بعد ِ دو سه ماه وقت گذاشتن، از این و آن پرسیدن، از این سایت به آن سایت رفتن، خواندن نظر خریداران، این هم نتیجه!

جعبه‌ دوربین را هم طوری باز کرده بودم که جای پس دادن نداشت. سر باتری تلفن همراهم خیلی کشیده بودم؛ خودش کره‌ای بود، باتری‌اش چینی؛ سر سه ساعت خالی می‌کرد. آخرش مجبور شدم بگویم یکی از عزیزانم از ایران بفرستد؛ بنده‌ی خدا رفته بود جمهوری؛ در به در دنبال باتری اصل. یاد لپ تاپم افتادم. مثل برق گرفته‌ها رفتم سراغش؛ برش گرداندم دیدم بـلــه! این یکی هم چینی است؛ رسماً وا رفتم.  نه باتری لپ‌تاپ تاب وفا داشت نه دوربین محترم!

حالا با این تجربه‌ی ناخوشایند ِ چند ساله، دیروز تلفن همراهم که آمد، دیدم روی جعبه‌ی این هم نوشته made in china.

 ~:~:~:~~:~:~:~

وقتی می‌روی چیزی بخری، چه توی فروشگاه، چه از سایت، هیچ کجا ننوشته این کالا ساخت کجاست (غیر از کالاهایی که اتیکت بهشان وصل است؛مثل البسه؛ که البته این‌ یکی را هم توی سایت نمی‌شود دید؛ مگر هنگام خرید حضوری).


۱ فوریه  ۲۰۱۴.



النجم الثاقب | ۰۱ فوریه ۱۴ ، ۱۶:۴۶

نظرات  (۵)

سلام خوبی :*
حرص نخور بابا، تنت سالم باشه. البته یه چیزی هستا، خیلی از این کارخونه ای کشورهای صنعتی چین شعبه دارن به خاطر اینکه نیروی کار و حتی مواد اولیه براشون خیلی ارزونتر درمیاد به خاطر همین سوءاستفاده رو به نهایت میرسونن میشه مثل این که شما میگی خودش ساخت یه کشور دیگه اس ولی مثلا بدنه اش یل بتریش چینیه.ب البته بعضی جنسهاشون واقعا به درد بخورن ولی شانسی درمیاد که خوب باشه :)
بی ربط : آخر من از تهران رفتم و چشمم به جمال شما روشن نشد :*

پاسخ:
سلام به روی ماهت. الحمدلله خدایی که هست. تو خوبی؟

نه دیگه حرص نمی‌خورم؛ اعصاب قسمت "چینی بودن" از کار افتاده؛ هر طرف بچرخی کالای چینی هست. فقط سختیش اینجاست که هزینه بالا باید بپردازی؛ خیلی بالا؛ برای چیزی که وقتی تهیه میکردیش، دوست نداشتی چینی باشه، فروشنده هم نگفته. وقتی می‌فهمی که دیگه راه برگشت نداره. داستان داره این چین. بقیه‌اش رو بعدا می‌نویسم. قرض از نوشتن این مطلب این بود که "چین همه جا رو گرفته".
...... 

و اما "بی ربط" ِ من:

"حسرت به دلم ماند که ماهت بشوم"  == برو این رو برای "او"یت بخون به جاش...
.
جمال شما که به جمال خدا روشنه دخترم.؛ باز هم میای تهران ان شاءالله. شاید آینده یک جایی تلاقی کردیم؛ مثلا تو اومدی اینجا، مثلا من اومدم جایی که تو زیر آسمونش نفس می‌کشی. یا هزار تا مثلا دیگه :) میگن دنیا کوچیکه؛ وقت رسیدن آدم‌ها به هم (عاشق ومعشوق‌ها از این قاعده مستثنی هستند).
.
.
در پناهش..

با جوابت گریه کردم، نمیدونم چرا....
خدا پشت و پناهت باشه بانو :*
پاسخ:

طوعه جان؟ :( 
گریه چرا؟ به خاطر اون مصرع من در آوردی؟ خب نخون براش...حیف اشکات اصلاً. ها؟ 
می‌خوای یک مصرع خشن  ِ زنونه بگم اصلاً ؟ "حیف آن چشم که بارانی مردی بشود".  
اگر هم به خاطر اون دو سه تا خط آخر؛ تلاقی و این‌ها که خب منم ":("، اگر هم به خاطر اون جمله بدجنسانه داخل پرانتز که؛ سه نقطه.
.
میگم، آدم، باید اشکاش ُ اصلاً بریزه پای گل‌ها؛ که بدونه ریشه‌ی ساقه‌ی گیاهی رو آبیاری کرده که بعداً قراره بشه مریم، محمدی، رُز، یاس...همون گل‌ها که پروانه‌ها رو مست می‌کنه میان دورش می‌چرخن تا ابد.

و...خدا نبود که، هیچی، سه نقطه :)
.
ببخشید. خب؟

من دلم نازکه آخه :) به خاطر اون دو سه تا خط آخر بود عزیزم.
ببین، حالا اینقدر کامنت میذاریم انگار باکس چته :)))
پاسخ:

سلام بر بانو،

راحت باش. هر چقدر دلت می‌خواد بنویس... (خنـــــــــــــدیدی).
.
.
در پناهش.
ده فرزند هرگز نداشته خانم مینگ رو خوندی؟:دی یه جمله داره میگه "کره زمین یک میلیارد چینی دارد و پنج میلیارد خارجی":دی   بله و چین همه جا رو گرفته!(این خط بعد بود:دی)
پاسخ:
سلام دخترم،

نه نخوندمش. وقت کنم اقدام میکنم ان شاءالله. تازه اینجا برای خودشون colony دارند؛محله حتی. چنان کار میکنند . مرتب در حال وارد کردن جنس . لباسهای تن خیلی ها هم چینی هست! خلاصه بله. چین قاره است که بقیه کشورها در اون قرار دارند. 
دیگه راه افتادم متوجه میشم کجا رفتی خط بعد. راحـــــــــت تایپ کن.
.
.
در پناهش.
سلام سلام!    من از این فرهنگ چینی ها خوشم میاد. که برا خودشون چایناتاون دارن همه جا. کمتر ملیتی هست که انقد متحد باشن و به قولی هوای هم رو داشته باشن تو کشور های دیگه. خیلی از ملیت ها اینجوری نیستن، مثال بارزش ایرانیا که حتی فرار هم میکنن از هم (یه جورایی هم حق دارن البته، متاسفانه حتی! بنده خدایی از آشنایان مالزی درس میخوند،حکایت ها داشت از ایرانی های دانشگاهش!) فکرش رو بکن هر نقطه از کره زمین که باشی یه محله از هموطن هات تو دسترست باشه...
پاسخ:
 سلام به روی ماه شما.

بــــــــله. خیلی خوب هست. البته غیر چینی ها، ترک ها هم کلونی دارند....
.
.

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">